söndag 28 oktober 2007

Sagan om Isfolket

Den underbara bokserien, av norska Margit Sandemo, som jag anser att varje människa bör läsa minst en gång i sitt liv. Det tog tid innan jag själv kom till skott och påbörjade denna fantastiska serie om familjeband, kärlek, trolldom, lycka och förlorade år under nordisk medeltid. Men så hade jag sån tur att min goa vän Anna-Lena kände sig mogen att skiljas från sin samling & jag fick äran att ge den ett nytt hem.

Jag har just avslutat bok nummer 9, Den ensamme, och näst efter den allra första, Trollbunden, är den enligt min uppfattning, tillsammans med Häxjakten, den bästa hittills.

Böckerna jag alltså hittills hunnit avverka är följande:

1) Trollbunden
2) Häxjakten
3) Avgrunden
4) Längtan
5) Dödssynden
6) Det Onda Arvet
7) Spökslottet
8) Bödelns Dotter
9) Den Ensamme

Jag lånar en bra länk som jag hittade där man finner utförliga beskrivningar av varje bok, då jag känner att jag inte har böckerna i såpass färskt minne att jag kan recensera dem helt rättvist & korrekt själv:
http://us.geocities.com/isfolket.geo/isfolket.htm

Min favoritkaraktär såhär långt i Sagan om isfolket är Sol av Isfolket, den gode Tengels systerdotter, som han och Silje uppfostrar som sin egen & som visar sig vara en stor bärare av det som de kallar "det onda arvet". Jag känner en stor saknad när hon, på ett tragiskt sätt, försvinner ur serien och varje gång hon nämns i de efterföljande böckerna så skiner jag upp & tänker tillbaka på böckerna som hon var med i.

Som sagt, var och en borde läsa denna fantastiska, välskrivna serie... Den får dig att växa som människa.

Jag ger dessa nio hittills lästa böcker betyget 5/5 rakt av!

Återkommer efterhand när jag läst vidare i serien.

Inga kommentarer: