måndag 22 oktober 2007

John Gilstrap - Ont Blod


Utgiven 14 September 2004, översatt till svenska av reine Mårtensson


16-årige Scott har motvilligt följt med sin mamma på skidsemester. För att trotsa henne gör han något vansinnigt: han följer med en amatörpilot i ett litet flygplan till en rockkonsert i Salt Lake City. Det är snöstorm och mitt i natten. Planet kraschar, piloten dör och Scott befinner sig mitt i vildmarken. Det är iskallt och snön ligger djup. Han vet att det kommer att dröja länge innan någon letar efter honom...ingen vet var han är...så han måste klara sig själv. Scott är knappt vid medvetande när han långt senare ser en liten stuga där det lyser i mörkret. Nu är räddningen nära. Men när han börjar inse sanningen om mannen som släpper in honom i huset förstår han att mardrömmen inte är över. Den har precis börjat ...


John Gilstrap kan konsten att skriva så att man inte kan släppa boken ifrån sig. Ont Blod är en av de garanterat mest spännande böcker jag någonsin läst. Den är bra från första till sista mening & man lever sig in i Scotts öden så att man blir alldeles andfådd. Sekvensen där han gömmer sig i skogen för att undgå vargarna är fullständigt gastkramande.


Mitt betyg: 5/5

2 kommentarer:

Savini sa...

Yes va kul med en bokblogg. Kanske man kan få lite bra tips från en skräckfantast till en annan. Ont Blod måste läsas snarast, jag läste om den för en tid sedan men glömde bort titeln. Men din blogg hjälpte mitt minne.

Om böcker & litteratur sa...

Härligt att kunna vara till hjälp :)
Ont Blod är verkligen helt fantastisk så du har härlig läsning framför dig!