lördag 8 december 2007

Mackan Andersson - Ur Mörkret


Äntligen har jag fått tummen loss & läst ut den här boken... En bok som jag ärligt ska erkänna att jag hade struntat i efter första novellen, om jag inte hade gett ett löfte om att läsa & recensera den... När jag nu läst även de andra fyra novellerna så är jag glad att jag inte struntade i den. För det blev bättre. Mycket bättre. Dock är jag inte mycket av en novell-läsare & uppskattar överlag hela romaner mer.
Boken består av fem noveller: "Ditt hjärta, mitt hjärta", "En smak av storstad", "Iskallt uppvaknande", "Att vara 19 suger" och "The clock strikes hen". jag väljer att recensera novellerna kort, var och en för sig.

Ditt hjärta, mitt hjärta:
Eh... va... vadå... ursäkta? Jag fattade inte ett dugg & tänkte ärligt talar att "Vafan, & nu måste jag alltså läsa all den här skiten bara för att jag har sagt det" Det kändes som om den varken hade en början, en handling, eller ett slut. Eller jo... fattade gjorde jag väl iofs men det var så groteskt att jag inte ens VILLE fatta. Så här blir det "No further comments".
1/5


En smak av storstad:
Denna däremot var riktigt bra, härligt underhållande & förvirrande. Just när man visualiserat fram ett "Day after tomorrow-scenario" i huvudet så dyker ingen mindre än Storsjöodjuret upp i handlingen & man kan inte annat än gapskratta. När tiden kommer för omläsning så skippar jag den första & börjar med denna.
3,5/5

Iskallt uppvaknande:
Den enda som fick det att gå lite kalla kårar & krypa lite i nerverna... och oxå den enda som egentligen får ett riktigt slut. Efter grundligt genomtänkande så bestämmer jag mig för att Iskallt Uppvaknande är bokens bästa novell. Det känns egentligen inte som scenariot i novellen är så långt borta & jag gick hela dagen efter att jag läst den & funderade över hur mycket sånt här "kroppsdelshandlande" osv som pågår bakom stängda dörrar här i världen.
4/5

Att vara 19 suger:
Hmmm... nytänkande... speciell... kul... intressant infallsvinkel på vampyrismens vara eller icke vara... Men, tyvärr... Nej! Tänket påminner mycket om det i filmen "Perfect Creature" men håller inte riktigt hela vägen.... & så har den inget sluuuuut! *gah*
2,5/5

The clock strikes hen
Börjar halvintressant... blir jätteintressant eftersom den utspelar sig på Glimmingehus, alldeles nära mitt hem... slutar... helt vrickat *s*.
Nja, asså... Glimmingehus & spöken i all ära... Men en höna? Nej, det klarar jag inte riktigt av. Dock lockade denna sista av novellerna till många goda skratt så den kommer upp sig en bit på stegen i alla fall.
2,5/5

Samlat betyg blir 2,5/5 ... som dock skulle ha kunnat bli 3/5 om korrekturläsningen hade skötts bättre. Eftersom jag är en besserwisser av stora mått när det gäller meningsbyggnad och stavning så kan utelämnade ord, sammantryckta ord, ofullständiga meningar & missade bokstäver få mig att tappa intresset ordentligt. Nu slipper den här boken undan litegrann eftersom det är en novellsamling... Men i en hel roman skulle kass korrektur dra ner ännu mer.

Men hur som helst så kommer den här boken nog att bli en klassiker i min "åka-tåg-väska", för åka-tåg-litteratur är det jag slutligen klassar den som.

Inga kommentarer: